Sidor

lördag 13 januari 2018

Cool kille

Efter Pelles piggelin-utbrott var det lite spännande att se hur Bosse var idag. Han var ju rätt pigg i onsdags, så jag hoppades att han skulle vara lite lugnare.

Och det var han. Lite för lugn till en början. Han var nästan lite tveksam till en början och ville inte riktigt bjuda framåt på banvallen. Men när vi travade gick det över lite och han travade jättefint, tycker jag.

Jag jobbade med att försöka rida honom rakt. Så jäkla svårt det är! Att känna att hästen är rak och sedan sitta och parera. Men det är det första man gör i grundridningen, så det är bara till att fortsätta öva.

Vi korsade en åker som var frusen, men ändå rätt blöt. Jag hoppas inte det blev för mycket spår där. Jag ville inte ge mig ut på Tvååkersvägen där folk kör helt utan att ta hänsyn till om man råkar komma på en häst. Men det gick bra upp i skogen. Där blev han faktiskt lite tittig och stannade när vi skulle gå förbi ett traktorredskap för att han blev lite rädd. Men jag lyckades övertala honom och vi kom förbi.

Resten av rundan i skogen var han lite tittig och osäker, men han gjorde ingenting dumt. Det är det som är så skönt med honom. Han kan bli rädd för saker, men då stannar han bara, han sticker aldrig iväg åt andra hållet eller blir hysterisk, han behöver bara lite stöd för att komma över rädslan.

Så det gick väldigt bra hela rundan och jag var jättenöjd med honom. Det känns som om det bara är till att fortsätta rida honom, jobba mycket med rakriktningen och sedan börja galoppera lite mer på allvar. Det ser ut som om det ska komma lite snö till veckan och det hade varit perfekt för då går det ju att rida även när det är mörkt ute och man kan rida på fälten och då kan det bli tillfälle till härliga galopper!

Fina killen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar