Sidor

lördag 13 januari 2018

Höanalys och foderstat

Hästarna har ju under igångsättningen inte riktigt musklat sig så som jag har velat. Pelle har blivit lite "knotig" över ryggen och Bosses revben syns mer än vanligt. Sadelgjorden är också lite lång just nu. Ungefär lika lång som den var när båda var i tävlingskondition, vilket de ju inte är nu, utan det beror på att de är lite tunna.

Jag har aldrig i hela mitt liv analyserat det hö jag har använt, utan haft tur och fått det att funka ändå. Men nu när jag då har sett dessa saker hos hästarna har jag ju förstått att jag behöver göra någonting åt situationen. Det går såklart att gissa att det är för lite protein i fodret som ställer till det, men det allra bästa är ju att veta dess innehåll så att man kan fodra därefter och få det riktigt bra.

Så i söndags postade jag ett paket innehållandes hö till ett företag som heter Agrilab (ej sponsrat) och har sedan dess väntat på resultat. Det stod inte på hemsidan hur lång tid analysen förväntades ta, utan jag utgick från den tid det brukar ta när Magnus skickar vildsvin på trikinanalys. Det brukar ju gå på någon dag bara. Så när jag inte hade hört något i torsdags mailade jag och kollade och fick då besked om att analysen skulle vara klar igår. Så igår eftermiddag fick jag äntligen analysresultatet och kunde börja jobba med det. Såhär ser det ut:


Jag är verkligen inte påläst när det gäller detaljer i utfodring av häst och som tur är så finns det andra som är duktiga på det så jag googlade lite foderstatsberäkningar och hittade den här. Där skrev jag i de uppgifter jag fick från analysen, lade på uppgifter om det kraftfoder jag använde (Granngårdens blåa müsli) och uppgifter på hästarna, så fick jag reda på vilket behov varje häst hade, samt hur den foderstat jag hade matchade behovet. Jättebra, men nackdelen var att när jag såg resultatet så såg jag inte hur mycket foder jag hade räknat med, så det blev lite trixande hit och dit.

Jag hittade en Excel-mall som jag också använde för där såg jag fodergivan mycket bättre, men inte hästens behov. Så det fick bli en kombination av de båda.

Excelmall
Så efter en massa pillande fram och tillbaka kom jag fram till att båda två behöver Lucern för att öka proteinet, tyvärr ger det ju även energi, vilket egentligen inte behövs. Och så lade jag på Granngårdens gröna Protein 120- foder också för att ytterligare komma upp i proteinhalt. 

Jag hoppas att detta ska funka bra framöver. Nu kommer jag att sakta fasa ut den blåa müslin och fasa in protein-pelletsen samt lucernen. Jag börjar med ungefär halv giva denna vecka och sedan ökar jag på tills jag är uppe i full giva till båda två. 

Lite meckigt blir det med tre olika sorters kraftfoder men det är ju under en kort begränsad tid, sedan blir det bara lucern och proteinfoder.


Många säckar i foderboxen!
Det var riktigt roligt att räkna foderstat, eller räkna och räkna, snarare fylla i och se hur resultatet slog med olika alternativ. Det gillade verkligen ingenjören i mig! Det svåra var att höja proteinmängden utan att höja energimängden för mycket. Men samtidigt kan de ju behöva lite mer energi nu när de har lite underhull samt när de nu går in i en fällperiod och förhoppningsvis mer träning när kvällarna blir ljusare framöver.

Sedan är det ju svårt att kunna fodra exakt så mycket som varje häst ska ha. I hagen äter de ju det som de tar så att säga, så där har jag inte så mycket kontroll, men det de får inne kan jag ju kontrollera hårdare. Dessutom är det lätt att bli lite för mycket siffernörd, det är ju fler saker som styr hur fodret verkar, t.ex. hormoner så jag tror inte att det går att räkna fram exakt på grammet hur mycket man ska ge eller ens ger dem. Men det är ändå en bra ram för hur jag ska fodra dem.

Det ska bli spännande att se resultatet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar