Sidor

fredag 5 januari 2018

Pelle bockar

Idag ville jag känna på Pelle i paddocken. Det var lite mindre vatten än igår, men ändå en del vatten. Däremot har det varit uppehåll hela dagen (HURRA!). Och även idag har det varit sådär konstigt vindstilla hela dagen. Det har gjort att det även idag var rätt "varmt" trots endast någon plusgrad.

I vanlig ordning började jag med att spola båda hästarnas ben innan jag började göra i ordning Pelle. Jag passade på att tunna och klippa hans man också, den hade blivit lite väl lång tyckte jag,

Jag vet aldrig var jag ska vänta mig av Pelle. Han har sina bra dagar och han har sina mindre bra. På sistone har det varit mest bra dagar. Men paddocken brukar aldrig vara positiv ur hans synvinkel, så det var lite spännande att sätta sig där och rida.

Till en början var han mycket lugn och faktiskt ännu segare än vad Bosse var igår. Han gick knappt framåt och jag fick driva hela tiden.

Jag fick honom att trava och det gjorde han helt ok. Dock känner jag att han är lite ojämn, eftersom det är svårt att hitta takten i ena varvet.

Han gjorde något hoppande vid ett tillfälle fram i galopp och senare när jag bad om galopp gjorde han det fint. Ett litet varv på vänstervolten blev det.

Sedan skulle jag trava över de fyra upphöjda och det gick bra, men efter dem fick han ett jäkla ryck och började bocka och hoppa. Det var riktigt nära att jag kom ur balans och for i backen. Efter det blev jag lite passiv och feg och vågade inte riktigt rida igång honom ordentligt igen. Jag travade, men han släppte bettet och krullade ihop sig och blev lite svår att kontrollera. Så jag avslutade passet.

Idag testade jag också min nya GoPro-kamera. Jag har spanat på en sådan rätt länge och nu kände jag att det var dags. Jag monterade den på hjälmen, men blev inte riktigt nöjd med placeringen. Den behöver troligtvis sitta längre fram för att det ska bli riktigt bra. Dessutom flyttades den lite när Pelle bockade så efter det blev det inga bra filmer.

Här kommer en film på Pelle idag:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar