Sidor

lördag 13 januari 2018

Piggelin-häst

Efter foderinköpet tog jag in hästarna för att rida. Pelle var först på tur och jag kunde konstatera att nu har han börjat fälla. Än så länge inga större mängder, men några hårstrån låg lösa ovanpå pälsen.

Pälsfällning
Så nu börjar den "roliga" pälsfällningsperioden. En period då man har päls överallt. På kläderna, schabraken, tyglar, brösta, innanför kläderna, i täcket, i näsan, i ögonen och i halsen. Jippi...

Jag spolade av hans ben till att börja med. Det är fruset ute, men inte riktigt där det är som lerigast, men nu har de i alla fall bara lera upp över hovarna, så det är betydligt mindre och bättre nu. Han var nöjd med att bli borstad och var hur lugn som helst.

När vi kom ut var han lite mer på tårna, var lite nyfiken på Magnus som gick runt med bössan. Jag satt upp och kände direkt att han var lite stissig. Spänd i steget och lite sådär tveksam. Gick och spanade och hade sig och var lite hastig i sina rörelser.

Men jag stöttade honom lugnt med skänklarna framåt och det gick bra tills vi kom till upplagsplatsen, strax efter den (ca 500 meter hemifrån) hoppade han upp i luften och skakade på huvudet. Då satt jag av och han fortsatte att skaka på huvudet och marscherade iväg i en faslig fart i skritt. Jag hade nästan problem med att hinna med i hans tempo. Jag är ju inte så smidig med säkerhetsväst och ridstövlar.

Han traskade på i jättetempot ända tills vi svängde ner mot Obbhult, då tog nog energin slut, för då hittade han sin vanliga, lite lugnare skritt, men han var fortfarande på tårna så jag valde att inte sitta upp. 

Och det var rätt beslut för när vi gick förbi ett par hästar som inte har varit i den hagen på ett tag flög svansen upp på ryggen och han trumpetade högljutt och gjorde passage osv. Så han var hur laddad som helst idag!

Det är svårt att säga om det beror på att han inte har rört sig så mycket i hagen nu när det har varit fruset och knaggligt eller om han har ökat på kondition och styrka så att han orkar krångla lite mer nu. Jag hoppas att han kommer att lugna sig igen, men imorgon tar jag på mig löparskorna och går en runda med honom istället för att rida.

På ett sätt är det kul att han är så pigg trots att han fyller 22 år i år, men samtidigt har jag ju varit rätt nöjd med att han har gått så bra att rida hittills. Vi får se vad som händer framöver. Nu kommer han ju att få lite mer energi i fodret dessutom, men jag hoppas att det inte ska driva på hans tokigheter utan istället lägga sig som bättre hull och mer muskler på honom...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar