Sidor

söndag 21 januari 2018

Ridtur Pelle

Söndag idag. Igår var vi på kalas och var hemma rätt sent. Hästarna fick nattamaten sent, så jag struntade i att ställa klockan på 06:45 som jag brukar göra när jag är ledig, utan ville sova ut och vakna av mig själv. Jag vaknade 06:50... Jaja. Jag låg och drog mig en stund i sängen innan jag gick upp och släppte ut hästarna.

Efter frukost tog jag in dem igen och började med att göra i ordning Pelle. Eftersom han var rätt lugn igår när jag var ute och gick med honom, beslutade jag mig för att slänga på sadeln och hoppa upp på honom igen.

Vi tog samma runda som igår, fast andra hållet. Jag ville inte utmana honom för mycket, utan fokus var att han skulle gå framåt och inte hoppa upp i luften och hålla på.

Han höll på att sätta sig på rumpan när han hoppade till utanför huset och lyckades halka (trots broddar), men det redde ut sig. Han var lite spänd, men ändå med tänk framåt och han var inte benägen att hoppa uppåt, utan det var mer framåthopp som han gjorde några gånger. Det skedde inga större grejer, utan vi kom runt helskinnade runt hela rundan. När vi nästan var hemma stod det fyra rådjur på gärdet och jag tänkte att han skulle bli skraj för dem. Men trots att han såg dem springa lite så lyfte han inte ens på ögonbrynen, utan skrittade lugnt och fint hemåt.

Jag tycker att det gick rätt bra och det känns bra att han har lugnat sig lite igen så att det går att rida honom. Nu blir det vila igen till nästa helg!

Bild från en annan vinter för många år sedan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar